8. децембар 2011.

МИСЛИШ ЛИ ЗЕЛЕНО?

Ових дана актуелна је вест о могућем одласку ИХП Прахово у стечај (детаљније о томе ОВДЕ), што ме је подсетило на један догађај. Прошлог лета, баш у време штрајка радника ИХП Прахово, пролазећи са унуцима аутом поред пружног прелаза на улазу у насеље, приметио сам две велике камион цистерне паркиране на обе железничке пруге према пристаништу и ка ИХП Прахово. У тренутку сам схватио, зауставио ауто и окренуо се. Свакога тренутка воз из пристаништа могао je да наиђе и удари у несавесно паркиране цистерне са по 40 тона амонијака, дакле са 80 тона веома опасне супстанце од чијег испарења настаје бели дим од кога смрт наступа за неколико минута!
На срећу, нисам био једини који је то приметио, и цистерне су већ после неколико минута уклоњене. Нешто касније, у близини рампе угледао сам видно узбуђеног мештанина и питао га шта је са цистернама. Потпуно ван себе, одговорио ми је: "Ма, отерао сам их у ...! Нису нормални! Могу све да нас побију!"
Тог тренутка осетио сам олакшање. Прво зато што су цистерне уклоњене са пруге, и друго, нисам једини, има још људи свесних реалне опасности која нас свакодневно вреба.
Дневни лист „Ало“ је 9. априла 2008.године објавио списак еколошко „опасних фирми“ у Србији, а међу њима је Хемијска индустрија у Прахову сврстана у првих 10. Иако је од тада прошло три и по године, све што је у новинском тексту поменуто још увек је актуелно. А поменуто је:
- да смо потпуно неприпремљени за било коју врсту акцидентних појава,
- да у области заштите животне средине мора да постоји „свето тројство“ које подразумева постојање закона, његову примену у пракси и најзад контрола његовог спровођења. Нажалост закони постоје само на папиру;
- да „ватрогасци не поседују адекватну опрему“ (ИХП Прахово ватрогасну екипу готово да уопште и нема).
Подсетио бих само да у случају акцидентне ситуације, између осталог:
- Грађанство се о опасности обавештава преко система за узбуњивање (сиреном). Колико ја знам сирена у ИХП Прахово не фунционише већ 20 година, јер од када се покварила нико је није поправио;
- Становништво се у случају изненадног избијања амонијака мора затворити у своја купатила и мокрим крпама заптивати прозоре и врата, како би спречили улазак белог дима. Искључује се струја, а Праховљани остају и без воде;
Већина нас који живимо у Прахову друге алтернативе немамо, али често се питам, да се мени деси оно најгоре то у мојим годинама и не би било тако страшно, али шта су крива деца која овде живе или наша деца у иностранству која једва чекају да свако лето проведу у Прахову, потпуно несвесна опасности.
И када о томе размишљам све сам више уверен да је, упркос свих економских тешкоћа, одлазак ИХП-а у стечај, бар у еколошком смислу, најбоље што Праховљанима може да се деси.

Нема коментара:

Архива чланака