Ја сумњам да има још које окружне вароши у малој нам Отаџбини, која је сиромашнија у забававама од нашег прослављеног Неготина. А овде нема скоро никакве забаве: немамо позоришта, немамо биоскоп, немамо јавних и корисних предавања, једном речи немамо ништа. Додуше, понекад овај монотони живот прекидамо каквим забаним вечером, које нам приређује Женско Друштво или официрски кор и по некад и концертом који нам приређује војна музика XIII пука, са којега увек одемо задовољни јер њезин капелник г. Венш не жали труда да задовољи своју публику и са овако малим бројем музиканата.
Али
све то није довољно да убијемо ово досадно време у овим дугачким зимским
ноћима. И онда није никакво чудо што у оскудици за забавама, морамо да
потражимо накнаде у другом нечем, рецимо у пуним чашама. И бар да пијемо оно
старо на далеко чувено крајинско вино, које је некада и самом Хајдук Вељку уливало
храброст, енергију и истрајност, па ни по јада, него пијемо вино које није
поникло на гроздовима винограда, по ближим брдима: Локве, Височке, Балеја,
Братујевца и Бадњева, већ пијемо оно вино које данас и сваки сељак „бере“ у
свом подруму, уз припомоћ прашкова, шећера и чесме.
Овај једнолики живот у Неготину, живот пун мртвила,
канда је уочио Властимир Станковић – Бебрџак, бакалин овдашњи, те ти се
једнога дана дигне у свет и откупи један мали биоскоп од неког Турчина, Ахмета Ибрахимовића,
и дотури у Неготин.
Жути
дугачки плакати „сензационалног“ биоскопа покренули су неготинску публику, и
одмах се осетила нека живост. Публика се промешала и почела да се буди из
дремежа.
Напослетку је дошао жељени час. У сали хотела „Београд“
пуно је света, који је с нестрпљењем очекивао тренутак када ће рефлектор
биоскопски да покаже на платну живе слике. Бакалин узвикну: „Гаси лампе“, а
келнери се попеше на столице и угасише кафанско осветлење, хотелијер Пера Мокрањац,
заповедничким тоном добаци публици: „Свак на своје место“. Публика се шћућури
на своја седишта, покупи ноге једне до друге, апарат заврча и мутна слика се
показа на платну.
-
Петроград у зимскога доба – узвикну онај што пушта слике, и отпоче да тумачи публици
сваку даљу радњу. А то је од њега било сасвим паметно, јер су слике тако мутне
и нејасне да се ништа не би ни знало шта оне представљају, када не би било тумачења.
-
Састанак жене с љубавника –продужује даље тумач.
-
Муж лута по морским обалама.
Отворите
више лампу ништа се не виде слике, довикује из публике чика Дина, продавац
шиваћих машина.
-
Така је слика господо, одговара тумач истим тоном, па онда продужује. Сада настају
велике ветре, ветар скида женске сукње и жене остају само у гаћицама. У том
тренутку неко из публике кресну машину да запали цигару али та светлост од
машине толико је утицала на платно, да је слика постала сасвим бледа.
-
Забрањено је господо палити машине за време представе, опомиње публику хотелијер
Мокрањац, оштрим тоном. И тек што је он то довршио, пас адвоката Луковића,
зграби за гушу пса неког његовог клијента, и тада настаде једна гужва и
дављење испод стола, а публика бојећи се да је не здрпе пси за ноге поће живо
дизати ноге с патоса.
-
Муж разбија велико огледало, мирно продужује тумач, и онда настаје сцена у којој се
лепо видело да су се потукли муж и жена, а после тога брзо су се измирили.
Тумач је тај чин објавио публици тоном, из којег је провиривало као нака
радост: „Помирују се господо у љубљењу и грљењу“.
Последње
речи тумачеве чуле су се у оној слици, где два несташна дечка, ватају кроз подрумски
прозор пролазнике за ноге: „Фатају људи за ногама кроз прозора. Пали лампе“.
Келнери се попеше на столице и запалише лампе а
ми се разиђосмо задовољни, што смо добили тако леп биоскоп.
Ђ. Ц. Дим.
Нема коментара:
Постави коментар